Waar moet je op letten bij het uitbesteden van een website voor je onderneming?

Stel je wilt een nieuwe website voor je onderneming. Dan zijn er een aantal algemene (technische) vereisten waar die aan moet voldoen, en waar je dus op moet letten als je een voorstel voor een nieuwe website beoordeelt. De hieronder genoemde specificaties geven een beeld van waar je een voorstel voor een website op moet beoordelen. Ik neem ze in vogelvlucht met je door:

‘Responsive Design’- een mobiele versie van je website

Websites worden steeds meer bezocht via tablets en smartphones. Een ‘responsive design’ zorgt ervoor dat de opbouw van je website zich aanpast aan het apparaat dat de bezoeker gebruikt.

Geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO)

Een websitebouwer vult doorgaans je website niet met tekst. Maar de website moet wel makkelijk doorzoekbaar zijn voor zoekmachines.

  • Pas in een ontwerpvoorstel op voor de term ‘Flash’; zoekmachines kunnen niet goed overweg met die techniek
  • Zoekmachines houden van ‘friendly  urls’, dat betekent simpel gezegd dat het adres in de adresbalk van de browser hetzelfde is als de paginatitel
  • Vraag ook naar de opbouw van de menubalk, die moet namelijk opgebouwd zijn als tekst en niet als een ‘plaatje’.

De opbouw van de website

Als ondernemer wil je iets verkopen, en je website is daar een middel voor. Elke pagina moet daarom voorzien zijn van een contactknop of bestelknop. Daarbij moet een bezoeker gemakkelijk door je site kunnen klikken. Hanteer daarom als stelregel bij het beoordelen van een ontwerp, dat je vanaf elke pagina van je website binnen één klik bij elke andere pagina van je website kunt komen.

Afbeeldingen met mensen erop

Een website waarop een persoon staat afgebeeld werkt nu eenmaal beter.

Statistieken bijhouden

Je moet kunnen bijhouden hoe je website presteert. Bij een goed website-ontwerp is een statistiekenprogramma als google analytics dus al ingebouwd.

Cookie wetgeving

Let er op dat het voorstel voor je nieuwe website rekening houdt met de cookie wetgeving.

Open source CMS  – in principe geen ‘buyers lock-in’

Hoewel geen vereiste voor een goede website an sich, siert de term ‘open source cms’ doorgaans wel een goed voorstel voor een nieuwe website. In deze context verwijst open source naar een openbaar en in het beginsel gratis website systeem, dat naar believen aangepast en uitgebreid kan worden. Dit houdt in dat je in principe niet gebonden bent aan een specifieke webbouwer, en je dus desgewenst zonder veel poeha kunt overstappen met behoud van alles. Je hebt dus niet te maken met een ’buyers lock-in’.

‘Share’ en ‘volg’ knoppen – pagina’s delen

Je wilt graag dat je webpagina’s gedeeld kunnen worden via relevante social media (blogs, linkedin, etc). En je wilt natuurlijk klanten aan je binden. Daarom mogen ‘share’ en ‘volg’ knoppen niet in het design voorstel ontbreken.

Scanbare specifieke teksten

Een website is niet compleet zonder goede teksten. Waar herken je een goede tekst aan? De zinnen zijn kort, het taalgebruik is laagdrempelig (maar niet stompzinnig) en de tekst spreekt tot de klant. Ook moet zo’n beetje elke alinea een kopje hebben met specifiek taalgebruik: dus niet ‘wij zijn als beste getest’ (te algemeen), maar ‘wij zijn getest als beste glazenwasser’.

Advies nodig over het uitbesteden van een website voor je onderneming?

Neem dan contact op met MKBsocial, uw partner voor tekst en internetadvies.