Bouw een online klantenkring op – voeg internet toe aan je marketingmix

We weten allemaal dat de manier van marketing het laatste decennium compleet veranderd is. Niet langer spreken we van de vier P’s, maar van de vier C’s: community, co-creatie, customisering, conversatie. Toch zie je deze transformatie nog niet terug in de B2B sector. En dat is niet zo raar: want als je met je huidige marketingmix (persoonlijk netwerk, persoonlijke acquisitie etc.) nog steeds leads genereert, waarom zou je die dan veranderen? Het antwoord is simpel: omdat het netwerk waarin die mix werkt met de tijd alleen maar kleiner zal worden.

 

Jonge ondernemers zoeken leveranciers op internet

Als je nog steeds zaken doet zoals je dat tien jaar geleden deed, dan heb je misschien een website, maar je leads haal je uit acquisitie, je persoonlijk netwerk of mailings. Echter er is nu een generatie van ondernemers in opkomst, die is opgegroeid met internet en de vier C’s. Zonder al te veel aannames over deze groep ondernemers te maken, geldt dat zij op zoek gaan naar leveranciers van producten en diensten via het internet.

 

De internetgeneratie zal de markt uitmaken

Naar verhouding is deze groep nog maar klein, maar ze zal met de jaren alleen groeien en uiteindelijk de hele markt uitmaken. Deze groep ondernemers benader je in principe niet; ze benaderen jou. Daarom wordt het steeds belangrijker om gevonden te worden op het internet: in de zoekmachines, sociale netwerken en belangrijke websites.

 

Word niet onzichtbaar: groei mee met de markt

Laat je het internet voor wat het is, dan zal je onderneming langzaam onzichtbaar worden voor de markt. Als je echter op tijd met je internetactiviteiten begint, dan groei je mee met die markt en bouw je nu al aan je klantenkring van morgen.

 

Zoek je hulp bij het opbouwen van een online klantenkring?

Neem dan contact met MKBsocial – jouw partner voor tekst en internetadvies.